Bienvenue - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Elske Derks - WaarBenJij.nu Bienvenue - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Elske Derks - WaarBenJij.nu

Bienvenue

Blijf op de hoogte en volg Elske

19 Januari 2013 | Frankrijk, Parijs

Dan zal ik nu dus toch maar aan een reisverslag beginnen..
Ik weet dat ik heel lang niks heb geschreven, dus alvast sorry voor dit lange, uitgebreide verslag. Als het te veel tekst voor je is, lees het dan maar niet!

Op 6 januari vertrok ik vol goede moed van station Rotterdam eindelijk naar Paris. Hoewel mijn papierwerk van de UvT nog niet geregeld was, had ik er wel vertrouwen in.
De reis ging voorspoedig, tot ik de metro in probeerde te gaan.

Metro-poortjes zijn niet gemaakt om met een grote koffer doorheen te gaan, enige uitzonderingen hierop nagelaten natuurlijk. Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat de geroutineerde metroganger weet dat je met een drafje, koffer voorop door zo’n poortje moet. Ik ben geen geroutineerde metroganger, en deed dit dus op een rustig looptempo, koffer achter me aan.
Gevolg: ik zat vast. En niet zo’n klein beetje.
Ik kon trekken, sjorren, schoppen en schelden; die tas kwam met geen mogelijkheid los.
Na vijf minuten (toen ik de hoop al bijna op wilde geven), werd ik gelukkig te hulp geschoten door twee franse mannen (mes sauveurs).
Zij trokken ieder een kant van het poortje verder open, en ik kon mijn tas los krijgen.

De metro was precies zoals ik hem me herinner: stinkend, muf, maar wel snel.
Na een reisje met de metro was ik bij ons appartementje. De loodgieter had de hele keuken opengehaald, maar verder zag het er heel netjes uit.

Mijn zweefbed is gigantisch, dus de kans dat ik eraf val is miniem, en mijn roommate Meredith had ons stulpje al enigszins op orde gemaakt. Onze vorige bewoners hebben de meest wonderbaarlijke dingen achtergelaten:
- Een groene broek, waar ik hopelijk over een tijdje in pas.
- Een kapotte weegschaal, waarop ik ineens 50 kilo weeg (en die bewaren we!)
- Een zak linzen (?)
- En een blik cassoulet (een soort eendenstoofpot)

De eerste paar weken vlogen daarna voorbij, ik heb een beetje rond gewandeld, andere exchange studenten ontmoet en heb methodology lessen gevolgd.
Dat houdt in dat ze je leren hoe je een paper moet schrijven, op de franse manier. In Frankrijk houden ze er namelijk van om dingen net iets anders te doen dan in Nederland.
De exchange studenten hier komen voornamelijk uit de VS, Australië of Canada, dus mijn Engels gaat er al ontzettend op vooruit.

Met een groepje meiden, allemaal uit verschillende landen (Noorwegen, Canada, Australië, VS) heb al menig rondje door de stad gemaakt; waarbij we een keer een rondleiding kregen van een nogal oude, verwarde Franse man, die ineens in een Italiaanse opera uitbarstte. Duitse opera’s was hij ook in thuis, omdat hij dacht dat ‘Dutch’ betekent dat je een Duitser bent.

Verder heb ik in deze weken een supermarkt gevonden waar Speculoos-pasta verkocht wordt (tot grote vreugde van alle exchange studenten die ooit in NL of België geweest waren en dit goedje kennen). Ik heb Vegemite te proeven gekregen, en vond het zowaar lekker. Voor de mensen die Vegemite niet kennen: een zwart, superzout Australisch goedje dat zij werkelijk overal op smeren.
En ik heb geleerd hoe je een Galette eet (een soort Franse taart, het best te omschrijven als een gigantische gevulde koek). Als je er eentje koopt krijg je er een kroon bij, en het idee is dat de bakker in elke Galette een verassing stopt. Degene die het stuk met de verassing erin krijgt, is de koning en draagt een kroon..

Nog een paar laatste noten, voordat ik dit veel te lange stuk eindelijk afsluit:
- Momenteel staat Parijs onder dreiging van een terroristische aanval door Malische (Malinese?) terroristen. In Parijs zelf maakt men echter zich liever zorgen over het wel of niet legaliseren van het homohuwelijk…
- Het heeft hier gisteren gesneeuwd, dus sinds gisteren heb ik een aantal fraaie blauwe plekken kunnen toevoegen aan mijn collectie. (Hoewel eentje niet te wijten was aan de sneeuw, maar aan het drempeltje van de metro-deuren).

Groetjes uit Frankrijk!

  • 19 Januari 2013 - 16:21

    Jans:

    Hahaha kluns dat je bent! Leuk om te lezen :) xxx

  • 19 Januari 2013 - 18:20

    Kris:

    Haha, klinkt goed Elske! x

  • 21 Januari 2013 - 10:46

    Hilda:

    Hoi Elske,

    Leuk om van je te horen via deze site. ( natuurlijk moet je een reisverslag maken) Aan de foto's te zien heb je het goed naar je zin. Houden zo. Heel veel plezier met je studie en alle andere leuke, geweldige dingen die op je pad komen.
    groetjes Hilda en Toon

  • 22 Januari 2013 - 21:06

    Susanne Vervoort:

    Hoi Elske,

    Ik lees dat je in Parijs zit. Leuk om je reisverslag te lezen en ook leuk dat je Vegemite hebt geproefd. In tegenstelling tot mij (en met mij veel backpackers) vind je het dus lekker!
    Voor hoelang woon je daar dan eigenlijk?
    Ik wens je in ieder geval veel plezier toe!

    Groetjes Susanne

  • 04 Februari 2013 - 21:42

    Huub Huijs:

    Dag Elske

    Heb vandaag (sorry) pas jouw verhaal gelezen hoe het je vergaat daar in die wereldstad Parijs.
    Leuk om te lezen dat nou ook weer niet alles van een leien dakje gaat.
    Op google Earth hebben we je onderkomen inmiddels ook al bekeken. Fijn te horen dat je het er goed naar je zin hebt. We houden de ontwikkelingen op deze site verder wel in de gaten.
    Het gaat je daar goed. Salut!!

    Groetjes van ons
    Huub en de rest hier.

  • 04 Februari 2013 - 23:02

    Henny:

    hoi Elske
    De groetjes van Opa en Oma want die zijn nu net hier op bezoek.
    Veel succes nog in Parijs
    Groetjes Henny en Huub en kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Elske

Actief sinds 04 Jan. 2013
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 2258

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

06 Januari 2013 - 01 Juni 2013

Paris

Landen bezocht: